Антон Прохоров
Автор блогу ПроПоходи. Свої перші гірські кроки зробив 25 років тому в Алтайських горах. Зараз живу і працюю в Києві. Обожнюю гори, рух, складні задачі і легке спорядження.

Тривалість: 4 (2) дні; 48,4 км.
Маршрут: Ангарський перевал — плато Демерджі — вершина Південна Демерджі — водоспад Джурла — маршрут 138 — Водоспад Джур-Джур — підніжжя Карабі — озеро Хун — селище Рибаче.

Желаете читать описание маршрута на русском? Маршрут #2. От Демерджи до Чигенитры по тенистому буковому лесу мимо водопадов. Крым

[Опис і фото]
[Як дістатися]
[Путівник]
[Графік висот і відстаней]
[Карта, GPS-трек]

Опис маршруту

Не довго думаючи, я готовий назвати три причини, чому цей маршрут – вдалий вибір для короткої мандрівки з наметом.

Перша причина: половина шляху пролягає в тіні лісу, який чудово захищає від спекотного кримського сонця.  Де-не-де ліс відступає, відкриваючи скельні майданчики із захоплюючими краєвидами на гори і море.

Друга причина: на маршруті є кілька місць, де можна освіжитись в гірських річках і озерах. Щоденний прохолодний душ – особливість походу, якій можна позаздрити.

Ну а третьою причиною вдалого вибору я вважаю гнучкість маршруту. Можна чимчикувати всі чотири дні і завершити похід на березі моря в селище Рибаче. Але можна також втекти до моря чи зійти з маршруту через термінові справи вже на другий день ходу, після відвідин водоспаду Джур-Джур, який знаходиться поруч із селищем Генеральським.

Ну що, поїхали? 🙂

Почнемо шлях із Ангарського перевалу і підемо крізь буковий ліс в напрямку хребта Ельхам-Кая та перевалу МАН. Незабаром нам почне траплятись все більше сосен і повітря наповниться хвойним ароматом. За годину після початку підйому ми вийдемо до затишного джерела зі столиком і лавками поруч. Чудове місце для сніданку, якщо ви раптом не встигли зранку перекусити. Далі вийдемо на перевал МАН (Малої академії наук) – першу відкриту площадку з видом на Демерджі, Чатир-Даг, Алушту та Чорне море.

Від перевалу можна пройтись до печери МАН. Туди веде вузька стежинка вздовж схилу Північної Демерджі. Праворуч скеля, ліворуч провалля 🙂 Уважно дивіться під ноги!

Діставшись до печери, яка колись була руслом підземної річки, відпочинемо в її прохолодному залі, помилуємося тисячолітньою роботою природи, зробимо пару знімків і повернемось на перевал.

Печера МАН не обладнана для туристів, тому без провідника-спелеолога і спецспорядження не можна заходити всередину далі, ніж на 7 метрів першого гроту. Будьте обережні, вкінці першого гроту знаходиться 30-ти метровий колодязь, який веде до нижнього гроту печери.

З перевалу вирушимо до скелі Козирок (кримськотатарською – Сарпа-Кая, «Стрімка скеля»), щоб поглянути вниз з її крутих схилів. Краєвиди тут завжди захоплюючі, а відчуття від висоти, на якій знаходишся, приємно лоскочуть нерви.

Продовжимо свій шлях траверсом (рухаючись перпендикулярно схилу) плато Демерджі. Вузька стежка наполягатиме на зосередженості при виборі місця для кожного наступного кроку. До стежини слід дослухатися. А часом, відпочиваючи, можна милуватись безкрайніми морськими просторами і розглядати плато Чатир-Даг.

Невдовзі стежка заверне в сосновий ліс, спускаючись яким, ми вийдемо на перевал Демерджійське сідло. З перевалу, через вершину Південна Демерджі, доберемось до скелі Катерина (або ж Хой-Кая, «Овеча гора»). Десь внизу під нами – Долина Привидів, а прямо перед нами – море. Тутешні краєвиди надовго закарбуються у вашій пам’яті.

Тепер пора починати спуск до водоспаду Джурла і розбивати намет для першої ночівлі. Тоді – вечеряти, дивитись на полум’я вогнища і засинати під шум води.

Зранку стежка пірне в буковий ліс і поведе нас ним крізь нього, лише зрідка відкриваючи красиві оглядові майданчики. Для того, щоб вийти до одного з них, доведеться на півкілометра звернути з дороги. Але, чесне слово, ви не пожалкуєте. Ми опинимось на гострому виступі, прямо під нами буде море, а праворуч – Південна Демерджі, на якій ми побували вчора.

Коли я робив фотографії цього маршруту, погода не дозволила побачити море. Але натомість подарувала нічим не гірший пейзаж.

Пообідді, продовжуючи петляти тінистим лісом, ми вийдемо до водоспаду Джур-Джур. Весною він особливо повноводний, зате влітку можна впритул наблизитись до струменів води. Над водоспадом, вище по течії, сформувались менші каскади водоспадиків. Вони також заслуговують уваги.

Від водоспаду Джур-Джур беремо напрямок на схід і за декілька годин підйому потрапляємо на зручну галявину коло джерела Ай-Алексій. Тут зупиняємось на ніч.

Наступного дня продовжуємо набирати висоту, але підйом вже за годину перейде в спуск. Дорога пролягатиме вздовж обривів плато Карабі, періодично пірнаючи в сосновий ліс. Обриви плато вражають своїми потужними скельними розсипами. На їх фоні відчуваєш себе маленьким гобітом.

А з правого боку вдалині стелиться гладь Чорного моря.

Продовжуючи рухатись маршрутом, ми вийдемо до озера Хун, яке видніється на попередній фотографії. Тут можна скупатись. На березі озера нас чекає остання ночівля перед спуском до моря.

Від озера до села Рибаче – 7 км ґрунтовою дорогою повз виноградники. Спуск в помірному темпі займає 2 години. Далі можна залишатись на морі чи повертатись додому.

Як дістатися

Із Сімферополя: від автостанції, що знаходиться поруч із залізничним вокзалом, на маршрутці Сімферополь – Ялта до Ангарського перевалу (18 грн. + 2,5 грн. за багаж, відправлення кожні 15 хв., час в дорозі – 50 хв.). Квитки продають мінімум до Алушти. Попередьте водія, щоб зупинився на Ангарському перевалі.

Путівник

Від Ангарського перевалу (1) по ґрунтовій дорозі, яка починається за постом ДАІ, прямуйте на схід (маршрут 128 на карті Криму). За 1,4 км, на роздоріжжі, тримайтесь дороги, яка повертає різко ліворуч.

Ще за 2,2 км ви побачите з лівого боку стежинку, що піднімається до джерела (2). Джерело знаходиться за 15 метрів від дороги і обладнане столиком і лавочками. Наберіть води. Наступне джерело буде під вечір.

Від джерела повертайтесь на дорогу і слідуйте нею 700 метрів до перевалу (3). З перевалу можна сходити до печери МАН (4). Для цього рухайтесь в’їждженою автомобільною дорогою. За 270 метрів, на першому повороті праворуч, зійдіть з дороги стежкою, яка веде в ліс. В лісі обирайте стежку, що йде правіше. Тримаючись її, рухайтесь 430 метрів. Далі побачите, що стежка розходиться на дві. Обирайте ліву і незабаром потрапите до печери.

Після відвідин печери цим же шляхом повертайтесь на перевал (3). Далі починайте рух на захід по стежці, яка піднімається круто вгору. Через 100 метрів стежка поверне праворуч. Рухайтесь нею 1,1 км до скелі Козирок (Сарпа-Кая) (5).

Від скелі Козирок беріть північно-східний напрямок і рухайтесь ґрунтовою дорогою 220 метрів. Далі переходьте на стежку, яка відходить правіше, вздовж схилу. За 1,9 км стежка виведе вас на ґрунтову дорогу. По дорозі йдіть у південному напрямку. За перевалом Демерджійське сідло (6) продовжуйте рухатись на південь. Перед вами постане вершина Південна Демерджі (7). Піднімайтесь на неї. Після підйому продовжуйте рух дорогою до скелі Катерина (Хой-Кая) (8).

Далі повертайтесь назад через Південну Демерджі до перевалу Демерджійське сідло (6) і звертайте на перехресті праворуч, донизу. За 320 метрів з правого боку буде озеро. На південь від озера знаходиться джерело (9). Тут є декілька зручних місць для наметів.

Щоб потрапити до водоспаду Джурла (10), рухайтесь стежками вздовж струмка, який витікає з озера. За 1,2 км ви вийдете до водоспаду.

Потім піднімайтесь на височину, розташовану нижче водоспаду по лівому березі (правий-лівий берег річок завжди визначається дивлячись вниз за течією річки) і рухайтесь стежкою у східному напрямку. Стежка позначена обривками голубих пакетів і червоними мітками на деревах.

Проминувши 1,25 км від водоспаду ви побачите на дереві металеву табличку з номером маршруту 138. Поряд з цим деревом потрібно повернути праворуч. Ще за 1,45 км буде роздоріжжя. Одна зі стежок спускається вниз у північному напрямку, інша веде строго на південь. Друга стежка виводить прямо до скелі над прірвою (11). Звідси відкривається красивий вид на море. Від роздоріжжя до прірви – 700 метрів.

Після візиту до скелі, повертайте до роздоріжжя і йдіть стежкою, що веде вниз. За 2,9 км з лівого боку від стежки буде джерело. Підказка про нього нанесена чорним маркером на дереві з червоною міткою маршруту.

За 1,7 км після джерела дорога виведе нас до нижнього КПП Хапхальського заказника. Прохід до водоспаду Джур-Джур платний. В 2012 році вартість становить 30 грн.

Від КПП рухайтесь ліворуч 550 метрів до водоспаду Джур-Джур (12). Перейдіть дерев’яний міст і піднімайтесь сходинками вгору на дорогу. Зі сторони дороги на металевій трубі ви побачите вказівники «Водоспад» і «Каскади». Сходіть на каскади малих водоспадів (13) і повертайтеся цією ж дорогою назад. Не повертаючи до водоспаду Джур-Джур, ідіть дорогою до галявини, що буде ліворуч від вас. Орієнтир – поруч з галявиною ґрунтова дорога звертає праворуч донизу. Коли опинитесь на галявині, рухайтесь стежкою, яка веде з галявини на схід. За 3,9 км вийдете до турстоянки Ай-Алексій (14) і однойменного джерела.

Це хороше місце для ночівлі.

Далі свій хід продовжуйте дорогою у східному керунку. Періодично на деревах будете бачити мітки маршруту, нанесені червоною фарбою. За 4,2 км дійдете до джерела (15).

Проминувши 460 метрів після джерела, сходьте з дороги на стежку, яка йде лівіше. Прямуйте нею вздовж підніжжя Карабі 2,9 км. Далі стежина змінить напрямок на південний, і почнеться різкий спуск додолу. За 1,9 км вийдете до невеликого гірського озера (16), в яке з північної сторони впадає джерело з питною водою.

Від цього озера продовжуйте рухатись дорогою вниз і за 1,3 км дістанетесь до озера Хун (17), на березі якого можна заночувати.

Від озера по ґрунтовці ви спуститесь до моря в селище Рибаче (18).

Від Рибачого можна дістатись маршруткою до Алушти, чи відразу до Сімферополя. Поїздка від Рибачого до Сімферополя в активний туристичний сезон займає орієнтовно 3 години. В міжсезоння маршрутки їздять дуже рідко. Можливо, доведеться добиратись попутками чи на таксі.

Графік висот і відстаней

Карта і GPS-трек

GPS-трек + POI в форматі .gpx: завантажити

Приємної прогулянки!

Якщо ви вже ходили цим маршрутом і маєте красиві фотографії, будь ласка, хваліться і викладайте їх в коментарях!

А ось ще декілька цікавих фотографій, які мені вдалося відзняти під час прогулянки цим маршрутом:

Дякую, що мандруєте з блогом Про Походи!

Цей маршрут описано за підтримки магазину туристичного спорядження gorgany.com.

Переклад українською – Богдан Гула.